AKTUALITY


Sleduj nás a zapoj sa do našich aktivít


V minulosti sme zorganizovali,
resp. v budúcnosti pripravujeme
tieto aktivity pre popularizáciu
motoristického športu medzi ženami



Automobilové rally
Automobilová rally je súhrn všetkého možného cez kopce, okruhy až po úzke lesné cesty. Posádka je zložená z dvoch členov – jazdca a spolujazdca, z ktorých obaja majú svoje úlohy.

Úloha jazdca je priviesť posádku do cieľa čo najrýchlejšie a úlohou spolujazdca je svojho jazdca na tejto ceste navigovať, aby vedel, čo ho čaká. Posádka si rozpis píše na obhliadke trati, ktorej termín je presne určený organizátorom súťaže. Aký rozpis posádka zvolí, je na nej – najčastejšie sa používa desiatkový rozpis, kde obtiažnosť 1 je takmer rovná trať, obtiažnosť 5 zvykne byť približne pravý uhol zákruty a obtiažnosť 10 je zákruta typu "vracák", kde treba podraďovať do najnižšieho prevodu.

Na Majstrovstvá Slovenska v rally sa posádka vie pripraviť aj na amatérskych súťažiach, kde sa naučí písať a čítať rozpis, dodržiavať časový harmonogram podľa itinerára a jazdného výkazu a samozrejme naučí sa ovládať súťažné vozidlo. Aj v rally sú súťažné autá rozdelené do rôznych tried podľa špecifikácie, resp. podľa objemu motora a prevedených úprav. Najlepšie je začať na niečom objemovo menšom a postupne prejsť do vyššej kategórie. Posádka tak získa znalosti v predpisoch a zoznámi sa s používanými traťami a povrchom. Takto najlepšie zistí či ju táto disciplína zaujíma alebo nie. Každá súťaž má presne stanovený program. Posádka sa najprv musí na súťaž prihlásiť a to v termíne do uzávierky prihlášok. V stanovený termín, väčšinou v štvrtok alebo piatok pred súťažou, musí prejsť administratívnym preberaním, kde predkladá všetky potrebné dokumenty k štartu. Nasleduje technické preberanie vozidla, ktoré overí, či toto auto spĺňa technické, športové a bezpečnostné predpisy. Medzi tým prebieha spomínaná obhliadka trate, kde sa posádka zoznámi s traťami a napíše si rozpis, ktorý si pri druhom, prípadne pri treťom prejazde traťou skontroluje. V podvečer súťaže alebo tesne pred štartom do prvej rýchlostnej skúšky sa koná slávnostný štart, kde sú posádky predstavené. Potom už nasleduje ostrý štart, ktorý až po dosiahnutie cieľa sprevádzajú prejazdy medzi jednotlivými RS, kde posádka musí dodržiavať predpisy cestnej premávky, tiež absolvovať technické a bezpečnostné kontroly, tankovanie, prezúvanie či opravu vozidla v servisnej zóne. Po zvládnutí celého harmonogramu sa posádka predstaví na ceremoniáli cieľa spojeného s odovzdávaním cien a svoje vozidlo umiestni do uzavretého parkoviska. Až vtedy si môžu jazdec so spolujazdcom vydýchnuť a tešiť sa z dosiahnutého výsledku. Samozrejme len v tom prípade, že ich ešte na záverečnej technickej kontrole neprekvapí nejaký nesúlad s predpismi a s tým spojená penalizácia či iný trest.

Preteky automobilov na okruhu, Preteky automobilov do vrchu a automobilová Rally sú veľmi obsiahle, majú pod sebou rôzne pohárové súťaže a tiež súťaže pre historické vozidlá. Každá z týchto troch disciplín je úplne iná a keď si auto postavíte na jednu z nich, tak prechod na inú môže byť technicky dosť náročný. Preto je dobré si najprv rozmyslieť ktorej z nich sa chcete venovať a podľa toho si vozidlo kúpiť alebo postaviť. V týchto disciplínach už prichádza na rad aj otázka financií. Niežeby tie ostatné boli zadarmo, ale dajú sa zvládnuť aj s nižším rozpočtom. Všetko začína bezpečnostnou výbavou, ktorá musí byť homologovaná podľa FIA. Ani toto nie je lacná položka, lebo prilba, zádržný systém, kombinéza, topánky a spodné prádlo nestoja málo. Ale pri štarte v "ozajstnom" motoršporte sú prioritou, bez ktorej sa nepohnete.

Menšie pohárové súťaže nie sú až tak náročné a niekto si v nich môže dovoliť jazdiť aj za vlastnú výplatu, ale tie väčšie sú už dosť závislé od sponzorov. Čím vyššiu súťaž chcete jazdiť a s čím silnejším autom a čím profesionálnejšie, tým sú náklady samozrejme vyššie. Nájsť sponzorov je dosť náročné a najlepšie sa to darí podnikateľom, ktorí sa v obchode hýbu a majú dostatok partnerov vo vlastnom podnikaní. Niekedy sa stáva, že pretekár nie je ani tak úspešný, ale dokáže sa o seba finančne postarať, takže jazdí najvyššie seriály. Je tu žiaľ ale aj opačná možnosť, že pretekár je úspešný, ale nedokáže nájsť sponzorov. Takéto talenty potom jazdia len to, čo si môžu finančne dovoliť alebo nejazdia nič. Dokonca existujú aj takí jazdci, ktorí sa motoršportom dokážu živiť. Na Slovensku je mimoriadne náročné sa takto presadiť, a preto ich nie je veľa a ich úspechy žiaľ nie sú dlhodobé. Aby sme nezabudli ešte na jednu dôležitú položku, tak tou je čas. Ak ste zamestnaný a máte presne daný zmenový kalendár alebo pracujete 8 hod. denne bez možnosti zastúpenia, na tieto disciplíny zabudnite. Každá súťaž začína v stredu alebo štvrtok a trvá do nedele alebo pondelka. Všetko závisí od vybranej súťaže.



Všeobecná webstránka pre začiatok v motoršporte:
Slovenská asociácia motoristického športu: www.sams-asn.sk
Dôležité kontakty na Ženy v motoršporte SAMŠ:
Webstránka: www.sams-asn.sk/zeny
Email: zenyvmotorsporte@gmail.com
Facebook: www.facebook.com/zenyvmotorsporte
Instagram: www.instagram.com/zenyvmotorsporte